پیش‌بینی رشد ۲.۵ درصدی تولید محصولات ارگانیک در برنامه هفتم توسعه

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: طبق برنامه هفتم توسعه باید تولید محصولات ارگانیک ۲.۵ درصد رشد پیدا کند که این امر نیازمند حمایت دولتی و سرمایه گذاری است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «سیدرضا نورانی» در همایش کشاورزی ارگانیک با عنوان «راه‌های رفته و مسیر پیش رو» افزود: با توجه به بحث ریزگردها، بیابانزایی، آلودگی هوا، خشک شدن زاینده رود و بیماری‌های لاعلاج از وزارت جهاد تقاضا داریم تامین سلامت جامعه را جدی بگیرند، اگرچه برخی مصرف محصولات ارگانیک را لوکس گرایی تلقی می‌کنند درحالی که سلامت جامعه در گرو تولید همین محصولات است.

وی اضافه‌کرد: براساس آمارهای موجود مساحت کشور هلند به اندازه سه استان گلستان، مازندران و گیلان است، درحالی که این کشور ۱۴۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای و صنایع جانبی صادر می کند.

نورانی ضمن انتقاد از اینکه یارانه ای به تولید محصولات ارگانیک تعلق نمی گیرد، گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل ارزآوری خوبی که صدور این محصولات دارد روی این محصولات سرمایه گذاری می کنند.

تقلب در عرضه محصولات ارگانیک نیازمند جرایم سنگین است

نایب رئیس انجمن ارگانیک ایران در این مراسم مقصد صادراتی محصولات ارگانیک ایران را اروپا دانست و گفت: برای حضور در بازارهای صادراتی توجه به بسته بندی محصولات ارگانیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اکنون تجار برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایران می‌آیند و با خرید محصولات ارگانیک کشور ما و بسته بندی به شکل های مختلف آنها را با نام کشورهای خود صادر می کنند.

«صدرالدین نیاورانی» افزود: اگر امروز به دنبال ارزش افزوده هستیم، شرکت‌ های بزرگ صادرات باید در امر بسته بندی محصولات ارگانیک شرکت کنند که منافع آن به کشور بازگردد.

نایب رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت: محصولات ارگانیک ایران از جمله انجیر، خرما و گیاهان دارویی در دنیا منحصر به فرد است که به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های این صنعت تقلب و تخلف در فروش محصولات ارگانیک است، به طوری که برخی محصولات غیرارگانیک را به جای محصولات ارگانیک با قیمت های بالا می فروشند.

نیاورانی افزود: بنابراین در دنیا برای هرگونه تقلب و تخلف در عرضه محصولات ارگانیک جرایم سنگینی از جمله جرایم نقدی و زندان اعمال می شود، بنابراین لازم است برای جلوگیری از چنین تقلباتی در کشور ما نیز جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته شود.

طبق آخرین آمارها ایران در بین ۲۶۰ کشور جهان رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک را داراست، در حالی که می تواند جز ۲۰ رتبه نخست دنیا باشد.

کد خبر 75936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =